Tömegközlekedési reformok Pécsett
Páva Zsolt polgármester hétfő reggeli sajtótájékoztatóján a városi tömegközlekedés üzemeltetésének gazdaságosabbá tételét nevezte meg a következő hónapok fontos feladata gyanánt. Erre reagálva a a Pécsi Közlekedési Zrt. többlépcsős programtervezetet tett közzé a tömegközlekedés hatékonyabbá tételével kapcsolatban kora délután.
Első lépcsőben eltörlik az ingyenes utazás lehetőségét a nyugdíjasok és kisgyermekek számára, az érintettek ezentúl szintén kötelesek lesznek az utazás költségeit megtéríteni. A vállalat ettől az idősek és gyermekek számának csökkenését várja a járatokon, ami pozitív hatással lesz az utascsere sebességére, ugyanis lassú mozgásukkal nem fogják feltartani az utazóközönséget. Továbbá a buszok higiéniai állapotának javulására is számítanak, mert a legyengült szervezetű idősek nem szennyezik tovább a járatok légterét köhögésükkel. Az utazóközönség moráljának és buszozásra való hajlandóságának növekedését is valószínűsítik a síró csecsemők és arcátlanul tolakodó nyugdíjasok számának csökkenésének hatására.
A következő tervezett módosítási hullámban a buszokról eltávolítják az üléseket, később a kapaszkodó korlátokat is, ettől az állóhelyek számának drasztikus emelkedését várják, így lehetővé válik a járatok sűrűségének ritkítása is. Továbbá egyes járatokat kevésbé forgalmas időszakokban érdeklődés hiányában akár törölhetnek is. Ezzel próbálják elejét venni a buszpark korai amortizációjának, számításaik szerint így egyes járművek élettartama másfélszeresére is kitolható a jelenlegi intervallumhoz képest.
Végső lépésként az emelkedő üzemanyagárak hatására a járműpark átlagfogyasztását tervezik lefaragni. Leszerelnek a buszokról minden többletsúlyt jelentő alkatrészt, ami nem szükséges a jármű biztonságos közlekedéséhez. Először az ablakokat távolítják el a járművekről, később az ajtóktól is megválnak. Egyedül a szélvédőt és a vezetőfülkét hagyják meg eredeti állpotában, melyet ezen felül légkondicionálóval és hangszigeteléssel is ellátnak, hogy a járművezetőket ne zavarja a módosítások hatására esetlegesen mérgelődő utasok méltatlankodása. Később az utasoknak téli időszakban megtiljták a járműveken a nehéz téli kabátok viselését és 2 kg-nál nehezebb csomagok szállítását, mivel ez negatívan befolyásolná a buszok üzemanyag-fogyasztását. A ruházat és csomagok biztonságos elhelyzésére a pályaudvarokon biztosítanak majd lehetőséget, ennek költségeit a jegy- és bérletárakba építik be. A fogyasztás csökkentése érdekében tervezik a buszmegálló fogalmának eltörlését is, a létesítmények hivatalos megnevezését buszra felszálló zónára módosítják. A buszok a zónába érve 5-10 km/órás sebességre lassítanak és a várakozó utasok a busz után futva szállhatnak majd fel az ajtók helyén található nyílásokon. Ez a változtatás a menetidőre is pozitív hatással lesz - véli a PK Zrt.
A módosítások 2011. január elsejével kerülnek valószínűleg bevezetésre, addigis a közlekedési társaság tesztjelleggel télen bizonyos járatokon nem üzemeltet majd fűtést, vizsgálva így az utasok reakcióit.
A tervezett karcsúsító intézkedések után hasonlóan fognak kinézni az autóbuszok.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.